|
Post by Gulliz on Apr 27, 2006 14:44:41 GMT -5
Många har undrat över öppet filter och insatts filter..
Vill man ha Hk ska man välja ett insatts filter då de ger mer kalluft, mindre insugs ljud blir det dock. Trimfirmor brukar rekomendera att montera ett insattsfilter då det är bättre. Ett insatts filter släpper igenom mer luft än ett orginal filter + att du kan tvätta de om och om igen.
Vill man ha mer insugsljud så ska man välja ett öppet luftfilter! Dock suger det in mer varmluft i motorn och de vill man inte ha. De ser ju sjukt fint ut att montera ett snyggt koniskt filter men de har ingen större nytta mer än att du får tvätta de rälativt ofta.
Man ska vara försiktig när man tvättar filtrena så man inte använder för mycke rengörings olja då det kan följa med insugsluften och pajja luftmängsmätaren. Mycke ljumet vatten och lite rengörings olja och så sköljer man de inifrån och ut så att skiten lossnar... Låt filtret torka 24 timmar..
|
|
|
Post by danneman on May 1, 2006 12:01:38 GMT -5
Ahh... precis det jag undrat över Tack !
|
|
|
Post by Gulliz on May 8, 2006 12:49:18 GMT -5
De va så lite så. skoj att hjälpa andra när man själv vet hur de är att inte riktigt veta hur det är med dom olika filterna.. Så va blir de?? öppet eller insatts??
|
|
|
Post by madness82 on May 8, 2006 13:57:07 GMT -5
jag har öppet i min.... har inte rätt motor för insatts... men blir det en turbo motor eller en motor med mer HP så blir det insatts.
|
|
|
Post by danneman on May 9, 2006 1:33:38 GMT -5
Insats från BSR Väntar, skulle fått det i förra veckan, blir ju tokig
|
|
|
Post by John on May 9, 2006 12:52:47 GMT -5
Man kan skärma av ett öppet filter och leda kalluft till det också så funkar det lika bra eller bättre än original luftfilterbox skulle jag gissa.
|
|
|
Post by danneman on May 9, 2006 14:14:05 GMT -5
Japp, såg lite bilder på det, såg bra ut, men verkar vara ett jäkla pyssel
|
|
fenriz
Forumanvändare
|
Post by fenriz on May 11, 2006 17:57:24 GMT -5
Det är väl inget stort pyssel med å fixa en avskärmare å leda ordentligt med friskluft till filtret!! Ett tips är att även "öppna" upp någonstans bakom eller direkt ovanför filtret så att luften kan strömma rakt igenom. Detta innebär att det alltid finns kall å fin luft runt filtret... Antingen ett hål i huven eller så helt enkelt höjer man huven i bakkant.
|
|
|
Post by Gulliz on May 12, 2006 16:00:28 GMT -5
Jo men då ska man avsärma så mycke att de inte kommer in någon varmluft alls från motorn.. Där är de lättare att placera sitt öppna luftfilter i luftburken.. Eller köra med insattsfilter.. T.ex. köper en bil för 250 000kr.. tror inte du skulle sätta vinkelslipen i motor huven och skära upp den för att du inte vill ha insattsfilter..
De första och bästa är ju att ta bort slangen som leder in varmluft från grenröret/turbon till luftburken, antingen leda bort slangen eller plugga hålet. Där har du en effekt nersättare...
|
|
|
Post by danneman on May 17, 2006 13:09:39 GMT -5
woot? Vart sitter den slangen ? måste kolla det imorgon, om det sitter nån sån på min,,,,
|
|
|
Post by Gulliz on May 17, 2006 13:24:24 GMT -5
borde sitta från turbon till luftfilteret.. Under burken.. Inte säkert.. Grövre slang som leder den varma luften från grenrör till luftburk för att motorn ska bli varamare fortare.. Dock kanske dom inte finns på våra moddeler då våra grenrör blir ruggit varma.. ska leta på min..
|
|