|
Post by John on Nov 11, 2010 9:11:16 GMT -5
De dubbfria vinterdäcken blir allt bättre så det kan ju vara intressant med en ny undersökning vilken typ av vinterdäck man använder. Själv använder jag dubbfria av hög kvalité (Nokian Hakkapeliitta R) som köptes nya förra säsongen. Jag blev förvånad hur bra de fungerade och kommer från och med nu förmodligen alltid att välja bra dubbfria vinterdäck framför dubbade. De är tystare att köra på och har bättre vägegenskaper på bar asfalt än dubbade däck. En annan anledning är det enorma slitaget på vägarna som kostar hundratals miljoner kr varje år att laga. På snö hänger det inte på dubbarna då är det gummi och mönster det handlar om. Dubbdäckets starka sida är ju på blankis. Det bästa dubbfria vinterdäcket på marknaden är Goodyear Ultragrip Ice+ och det verkar riktigt bra: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/goodyeardunlop/pressrelease/view/goodyear-ultragrip-ice-vinterns-stora-testvinnare-496213
|
|
|
Post by Tuff-Tuff on Nov 13, 2010 3:27:47 GMT -5
bytte också till dubbfritt förra året och kan också konstatera att det blir bra mycket bättre grepp när det inte är snötäckt på gatorna.... och det är det ju väldigt sällan i stan.
|
|
|
Post by C Upp on Nov 14, 2010 6:14:35 GMT -5
Kommer nog aldrig sluta med dubbdäck.
|
|
Xxx
Forumtok
|
Post by Xxx on Nov 15, 2010 9:06:36 GMT -5
Nordfrost dubbdäck is the shiatz
|
|
|
Post by Tuff-Tuff on Dec 9, 2010 11:30:59 GMT -5
tar tillbaka min utsago... när det är snötäckt som nu suger det med dubbfritt...
|
|
|
Post by John on Dec 12, 2010 15:36:54 GMT -5
tar tillbaka min utsago... när det är snötäckt som nu suger det med dubbfritt... Då har du nog dåliga däck. Jag tycker mina är underbara i detta väder och har hittills, den här vintern och förra, inte märkt någon skillnad jämfört med de dubbade Hakkapeliitta jag har använt tidigare.
|
|