|
Post by skagge on Aug 31, 2009 17:49:47 GMT -5
Kastar upp lite info och priser för er som kanske är sugna på mc-kort. Körkortstillstånd 220 kr Länsstyrelsen Kunskapsprov/Omprov, säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning, dagtid 220 kr Vägverket Körprov för övriga behörigheter, dagtid 1500 kr Vägverket Tillverkning av körkortet 120 kr Transportstyrelsen Fotografering (på Förarprovskontor) 80 kr Vägverket *Godkännande som handledare 170 kr Länsstyrelsen* Sen tillkommer kostnaden för lektioner samt synprov som skall bifogas när man ansöker om Körkortstillstånd. Körskolor har ju lite olika priser, men som exempel kastar jag upp vad www.upplandstrafikskola.com har för priser. Jag körde med Johannes som jobbar där och har inget att klaga på. Upplandstrafikskola1 körlektion x 80 min 990:- 5-pack x 80 min 4,750:- 8-pack x 80 min 7,530:- MC-teori och dataprov 700:- Endast dataprov 500:- Körkortsboken 300:- MC-boken 200:- Distanstest 1,400 frågor 250:- Bokpaket + distanstest 550:- Hjälmluva 120:-
|
|
Xxx
Forumtok
|
Post by Xxx on Sept 1, 2009 13:28:56 GMT -5
Sitter ju och trålar om man ska fixa kortet eller ej. Största frågan är ju om jag klarar mig med att ta typ 8-packet (lr fler) med körlektioner, eller om man måste övningsköra privat oxå (vilket inte är det lättaste att hitta nån att få hjälp med). Självklart är det ju alltid indiviuellt hur mycket man behöver hjälp med men för min del så har jag endast kört moppe och lite cross, om det nu är nåt att ha i bagaget =)
Skagge och tuff-tuff, hur mycket har ni lagt på allt och har ni övningskört privat oxå?
|
|
|
Post by skagge on Sept 1, 2009 14:56:45 GMT -5
Jag hade inte kört mycket innan jag började köra på skola, kunde växla och köra cykel. Men jag kunde inte hantera cykeln nå vidare, samt hade ingen aning om placering osv. Jag körde nog nio lektioner på skolan. Så med uppkörning gick kortet på ca tolv tusen. Men då har jag inte räknat in utrustning, vilket man får låna på skolan. Men jag kände att jag ville ha egna grejer.
En bra start är att skaffa körkortstillstånd, samt skriva teorin under hösten/vintern. Så är det inte så stor sak att köra upp i vår.
|
|
Xxx
Forumtok
|
Post by Xxx on Sept 1, 2009 16:35:11 GMT -5
Ok.. skriva teorin nu under hösten är nog en bra idé.. så får man det gjort plus att det kanske sporrar en lite extra till att verkligen köra upp i tid nästa sommar =)
Kan man ju börja spara lite cash oxå för det lär behövas!
|
|
|
Post by Tuff-Tuff on Sept 2, 2009 14:26:29 GMT -5
Jag hade aldrig sett en mc innan jag började, tog 8 lektioner och körde runt 7-8 timmar privat, svårast att få kläm på tycker jag va balansen. 10 000 kostade det för mig. Bara att sätta igång. men se till att köra 2 gånger i veckan så det inte blir för långt mellan lektionerna, inte bra heller om det är för tätt, man vill gärna smälta och fundera på vilka misstag man gjort lycka till.
|
|
|
Post by jocke on Sept 2, 2009 18:24:48 GMT -5
Jag hade aldrig sett en mc innan jag började, tog 8 lektioner och körde runt 7-8 timmar privat, svårast att få kläm på tycker jag va balansen. 10 000 kostade det för mig. Bara att sätta igång. men se till att köra 2 gånger i veckan så det inte blir för långt mellan lektionerna, inte bra heller om det är för tätt, man vill gärna smälta och fundera på vilka misstag man gjort lycka till. Jag antar att det gick bra i tisdags! Grattis!
|
|
|
Post by skagge on Oct 22, 2009 6:17:24 GMT -5
Hur har det gått?! Det va väl några som va sugna på mc-kort? Skaffat körkortstillstånd? Har ni bokat teori? Skrivit teori?
|
|
|
Post by John on Nov 2, 2009 9:49:50 GMT -5
Ja, kom igen nu grabbar! Vi måste bli fler med mc!
|
|
|
Post by skagge on Feb 7, 2010 21:56:38 GMT -5
Någon som kommit igång?!
|
|
Xxx
Forumtok
|
Post by Xxx on Feb 8, 2010 23:58:23 GMT -5
Intresset dog..
|
|
|
Post by John on Feb 9, 2010 4:05:41 GMT -5
Det kommer nog tillbaka så fort snön börjar smälta !
|
|
|
Post by skagge on Feb 18, 2010 22:57:35 GMT -5
Är glad att jag lyckades med mitt kort innan detta kom. Riskutbildning för motorcykel (behörighet A1 och A) införs den 1 november 2009
Från och med den 1 november 2009 införs krav på obligatorisk riskutbildning för behörighet A1 och A (lätt och tung motorcykel) Den obligatoriska utbildningen är specifikt inriktad på motorcykel och omfattar två delar:
* Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt. * Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.
När du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1 och A måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.
Riskutbildning för personbil (behörighet B) kan inte tillgodoräknas för motorcykel.Taget från www.korkortsportalen.seHar kollat runt lite på sporthoj, verkar som att del 1 & 2 kostar runt 2500-3000:-
|
|
|
Post by Tuff-Tuff on Feb 19, 2010 10:30:28 GMT -5
Jösses
|
|
|
Post by C Upp on Feb 19, 2010 13:02:17 GMT -5
Maddafakkah!
|
|
Xxx
Forumtok
|
Post by Xxx on Feb 24, 2010 8:29:11 GMT -5
Nu känns det ännu längre bort med mc kort...
|
|